Yoga

Therapeutische yoga
Psychische spanning kan zich vastzetten in het lichaam. Soms levert gesprekstherapie inzichten op maar komt er geen verbinding op gang met het lichaam. Het hoofd weet het maar het lichaam weet of voelt het nog niet. Het lichaam blijft de spanning vasthouden en veroorzaakt fysieke klachten: een gespannen rug en nek, gespannen schouders, pijnlijke gewrichten, stijve spieren, of klachten zoals duizeligheid, paniek, ademhalingsproblemen, hoofdpijn, maagpijn of vermoeidheid.

Yoga is een manier om deze vastzittende spanning op te heffen. Zoals ijsblokjes smelten in de zon, lossen lichamelijke en emotionele blokkades op met yoga. De bloeddoorstroming wordt gestimuleerd, het bindweefsel wordt gevoed en het lichaam wordt soepel. Er ontstaat letterlijk ruimte in het lichaam. Yoga opent. Energie kan weer vrij stromen met fysieke en mentale ontspanning tot gevolg.

Het is een groot misverstand dat je voor yoga lenig moet zijn. In geen geval. Soms is lenigheid een gevolg van jarenlange yoga-beoefening. Maar werkelijke yoga is: aansluiten daar waar het lichaam is.

Praktijk bij de IJssel biedt de mogelijkheid tot individuele therapeutische yoga.

Reguliere yoga
Op dezelfde locatie geeft Yoga bij de IJssel reguliere groepsyoga. Yoga bij de IJssel verzorgt verschillende groepssessies: van rustige yin yoga tot een meer dynamische yangflow. In de zomermaanden is er buitenyoga in de uiterwaarden.

Regelmatig wordt er een yogadag of stiltedag georganiseerd, zijn er speciale extra lange yoga- of meditatiesessies met een bepaalde focus of kun je genieten van een yoga-savasana-concert.

Drs. E.M. (Lisette) Knol
psycholoog
mindfulnesstrainer
yogadocent