Therapie

Stress
Stress is het gevolg van ons verzet tegen de dingen die in het leven gebeuren. Verlies, ziekte, zorgen en andere situaties veroorzaken op zichzelf geen problematiek. Het is de reàctie op deze levensgebeurtenisssen die bepaalt of spanning afgevoerd of vastgehouden wordt. Of energie doorstroomt of blokkeert.

Overlevingsmechanismen
Van jongs af aan proberen we onszelf onbewust en heel natuurlijk te beschermen tegen gevoelens als eenzaamheid, angst, afwijzing en twijfel. We creëren vindingrijke patronen om onszelf tegen (ziele)pijn te wapenen en ontwikkelen zo onze overlevingsmechanismen. In onze kindertijd helpend. Maar uiteindelijk wordt deze conditionering een levensstijl die, eenmaal volwassen, tegen ons gaat werken. Het houdt ons hart gevangen. Met psychische en soms lichamelijke (SOLK) problematiek tot gevolg.

Loslaten
Voor we het weten zijn we beland in een continue fight-flight-freeze-modus. Die steeds herhalende kritische stem in ons hoofd, dat voortdurende gepieker, die blijvende drang bezig te blijven, problemen op te lossen, te analyseren en controle te krijgen. Een modus waarvan we dènken dat die ons tegen onze zielepijn beschermt maar die in werkelijkheid ons hart verkrampt. Dit chronisch aan-staan is stressverhogend, energieslurpend en ziekmakend. De eerste stap om weer te komen naar uit-staan is loslaten. Ontspannen. Gevoelens laten stromen. Aanwezig zijn bij pijn. Bij angst. Het reinigingsproces aangaan. Psyche en hart bevrijden.

Therapie
Therapie bij Praktijk bij de IJssel bestaat uit een combinatie van gesprek en meditatie. Praten draagt bij aan verwerking van gebeurtenissen, aan het creëren van inzicht en aan het vinden van alternatieven. Meditatie laat ons zakken naar diepere lagen zodat we niet op rationeel niveau blijven hangen.

Binnen dit kader wordt er gewerkt met verschillende behandelmethoden. Psycho-educatie, schematherapie, voice dialogue, traumaverwerkingstherapie, mindfulness, ontspannings- en visualisatiemethoden, hypnosetechnieken en exposure kunnen deel uitmaken van het proces. Samen wordt gekeken naar wat er nodig is in de huidige omstandigheden.

Drs. E.M. (Lisette) Knol
psycholoog
mindfulnesstrainer
yogadocent