Therapie

Stress
Stress is het gevolg van ons verzet tegen de dingen die in het leven gebeuren. Verlies, ziekte, moeilijkheden en andere levensgebeurtenissen veroorzaken op zichzelf geen problematiek. Het is onze reàctie op deze omstandigheden die bepaalt of spanning afgevoerd of vastgehouden wordt. Of energie doorstroomt of blokkeert.

Overlevingsmechanismen
Ons reactiepatroon vormt zich al vroeg in ons leven. Van jongs af aan proberen we onszelf onbewust en heel natuurlijk te beschermen tegen gevoelens van eenzaamheid, angst, onzekerheid en afwijzing. We creëren vindingrijke patronen om onszelf tegen (ziele)pijn te wapenen en ontwikkelen zo onze overlevingsmechanismen. In onze kindertijd helpend. Maar uiteindelijk wordt deze conditionering een levensstijl die, eenmaal volwassen, vaak tegen ons gaat werken. Met psychische en soms lichamelijke problematiek tot gevolg.

Loslaten
Voor we het weten zijn we beland in een levensstijl waarin we continu aan-staan. Die steeds herhalende kritische stem in ons hoofd, dat voortdurende gepieker, die blijvende drang bezig te blijven, problemen op te lossen, controle te krijgen, die intense strijd met onze emoties. Dit aan-staan noemen we de fight-flight-freeze-modus. Een modus waarvan we dènken dat die ons tegen pijn beschermt maar die in werkelijkheid onze pijn in stand houdt. Chronisch aan-staan is stressverhogend, energieslurpend, sombermakend en soms ziekmakend. De eerste stap om weer te komen naar uit-staan is loslaten. Ontspannen. Gevoelens laten stromen. Aanwezig zijn bij pijn. Verwerken. Psyche, lichaam en hart bevrijden. Vanuit daar kan nieuw gezond gedrag ontstaan.

Therapie
Therapie bij Praktijk bij de IJssel bestaat uit een combinatie van gesprek en meditatie. Praten draagt bij aan verwerking van gebeurtenissen, aan het creëren van inzicht in patronen en aan ontwikkeling van nieuw gedrag. Meditatie laat ons zakken naar diepere lagen zodat we niet op rationeel niveau blijven hangen. Een therapieproces kan variëren van 3 sessies, tot 10 sessies tot een (half) jaar.

Binnen dit kader wordt er gewerkt met verschillende behandelmethoden. Psycho-educatie, schematherapie, voice dialogue, traumaverwerkingstherapie, mindfulness, ontspannings- en visualisatiemethoden, hypnosetechnieken en exposure kunnen deel uitmaken van het proces.

Elk therapieproces is uiteindelijk gericht op het creëren van ontspanning daar waar spanning is ontstaan. Problemen verliezen hun zwaarte of lossen op.

Drs. E.M. (Lisette) Knol
psycholoog
mindfulnesstrainer
yogadocent