Mindfulness


Individuele mindfulnesssessies
Mindfulness is een methodiek om anders te leren omgaan met stress en pijn. Mindfulness helpt om uit het denken en uit het doen te komen. Ze draagt bij aan het eenvoudigweg zijn in het nu.

Fight flight freeze
Bij reëel gevaar gaat ons systeem aan. De geest wordt alert, de adrenalinespiegel stijgt, de hartslag verhoogt, het lichaam spant zich aan. Het hele systeem maakt zich klaar om het probleem het hoofd te bieden. De zogenaamde fight, flight, freeze reactie. Wanneer de stresssituatie voorbij is, ontspannen lichaam en geest zich weer. Het systeem gaat uit. Maar soms gaat het systeem niet uit en blijft het chronisch aan staan. Of het systeem gaat aan terwijl er helemaal geen reëel gevaar dreigt maar er slechts sprake is van een moeilijke of nare situatie.

Rust
Met mindfulness leren we het systeem zelf uit te zetten. We ontdekken hoe we de draaikolk van overmatig piekeren en andere ongezonde gedragingen kunnen stoppen. Mindfulness richt zich op zijn zonder te doen. Praktijk bij de IJssel combineert reguliere mindfulnessoefeningen met gerichte visualisatietechnieken om een diepere therapeutische werking te stimuleren. De oefeningen worden thuis geoefend en geïntegreerd in het dagelijks leven. Met mindfulness ontstaat rust en ruimte. Problemen verliezen hun zwaarte of lossen op.

Meditatie en wetenschap
Structurele meditatie heeft invloed op:
  • je hersenstructuur (gebieden actief bij angst en stress zwakken af en gebieden van aandacht en empathie lichten op)
  • je fysiologische systeem (hormonaal, hartritme, bloeddruk, spiertonus, slaapcyclus)
  • je psychologische staat (toename van rust, tevredenheid en kalmte)

Alleen al één keer bewust diep inademen door de neus en lang uitademen door de mond kan een verschuiving teweegbrengen in die richting. Je luwt het sympatische zenuwstelsel (actief bij actie en stress) en verruimt de werking van het parasympatische zenuwstelsel (actief bij rust en ontspanning).

Live online meditatieproject (8 weken)
Misschien heb je inmiddels ervaren dat mediteren je goed doet. Toch kunnen oude patronen of de rush van het dagelijks leven een obstakel vormen om daadwerkelijk structureel te mediteren. Gefeliciteerd! Je bent een mens! En daarom kan het helpen om een commitment aan te gaan. Om met gelijkgezinden samen live te mediteren op een afgesproken moment. Zodat de effecten van meditatie dieper geïmplementeerd kunnen worden in je leven. 

Praktijk bij de IJssel verzorgt jaarlijks in januari, februari en maart een live online meditatieproject via Skype. Een project van 8 weken met 4 meditatiemomenten per week: maandag- en woensdagavond en zaterdag- en zondagochtend. Elk meditatiemoment duurt 20 minuten. Iedere week wordt er een andere meditatietechniek toegepast. 

Doe je jaarlijks mee dan zal het proces ieder jaar meer en meer verdieping in je vinden. Ook als je wil kennismaken met meditatie is dit project een goede praktische instap. De meditaties woon je live bij vanuit je eigen huis. Simpel en doeltreffend.

 


Contact

Drs. E.M. (Lisette) Knol
psycholoog
mindfulnesstrainer
yogadocent

Werverdijk 30
8191 NL Werven (Wapenveld)

06 13391070
info@praktijkbijdeijssel.nl

Praktijk bij de IJssel
Yoga bij de IJssel